tiistai 5. toukokuuta 2015

Kellokoneiston purkuhommia


Vuojoen kartanon kellon korjausta on suunniteltu jo useita vuosia. Nyt korjauksen rahoitus on saatu lopulta järjestymään ja korjaus voitiin aloittaa. Korjaus aloitettiin huhtikuussa 2015. Korjaukseen sisältyy kellotaulun ja osoittimien kunnostus ja  kultaus sekä kello- että osoitinkoneistojen perushuolto. Tässä blogissa kuvataan kello- ja osoitinkoneistoille tehtävät toimenpiteet.

Kellon on valmistanut Juho Alakönni vuonna 1838. Koneiston numero on 6. Muita Alakönnin valmistamia koneistoja on mm. Fiskarsissa (nro 8) ja Tampereen vanhassa kirkossa (nro 5).

Alla kartanorakennus ja sen katon rajassa toinen kellotaulu. Toinen taulu on toisella puolen rakennusta ja koneisto siellä keskellä rakennuksen ullakolla.

Alla kellotaulun irroitus alkamassa. Tuona päivänä ennustettiin kovaa, jopa puuskissa myrskylukemiin nousevia tuulen nopeuksia ja se toi oman jännitysmomenttinsa muutenkin jännään juttuun. Kaikki meni kuitenkin todella hyvin eikä mitään vahinkoja tai takaiskuja sattunut.

Ensimmäinen iroitettu taulu, taisi olla "Porin puolelta". Vuojoella tuntuu olevan kaksi pääilmansuuntaa; Porin puoli ja Rauman puoli...
Kellokoneisto sellaisena kuin se on ollut viimeiset vuosikymmenet. Suurena plussana mainittakoon, että tässä koneistossa rattaita ja rellejä ei ollut sotkettu öljyyn ja vaseliiniin aikojen kuluessa kuten kaikissa muissa huoltamissani koneistoissa on tehty. Koneistolle on tehty viimeksi isompia huoltotoimenpiteitä joskus 70-luvulla.
Alla taulun takana oleva osoitinsiirtokoneisto. Taulussa on reikä, kuten yleensä kaikissa tämäntyyppisissä tornikellon tauluissa. Tässä reiässä on se erikoisuus, että reikä on niin pieni, ettei siitä mahdu edes pää ulos. Siitä voi katsella maisemia mutta kelloon liittyviä asioita on aika vaikea tehdä tämän luukun kautta.

 Koneiston purku on edistynyt hyvin ja enää on jäljellä pari osaa koneiston kehikon lisäksi.

Viimeisetkin osat on kannettu pois. Kellon pukki on hyvässä kunnossa ja toiminee sellaisenaan seuraavatkin 200 vuotta.

Ensimmäisiä yllätyksiä; painon vaijeri on syönyt vaijerin telaan kolon jolloin vaijeri ei pääse kulkemaan telalla poikkisuunnassa vaijerin paikan muuttuessa koneiston vaijeritelalla.

Koneisto purettuna työhuoneen lattialla odottamassa jatkotoimenpiteitä.









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti