torstai 4. kesäkuuta 2015

Voimarattaat

Homma jatkuu hitaasti mutta varmasti. Nyt ovat vuorossa voimarattaat ja painovaijeritelat.

Yleisesti ottaen rattaat, akselit ja telat telkilaitteineen olivat hyvässä kunnossa, mutta lyöntipuolen telkirattaan puoleisessa laakerissa oli yllättävästi viitisen milliä väljää. Kuluma oli osin reiässä ja osin akselissa. Akselin uraa on hankalahko täyttää, joten päädyin tekemään uuden laakerin, joka on sen verran pidempi että se yltää kulumattomiin kohtiin akselilla.

Alla laakerin sorvaus käynnissä. Tuo vino pääty on laakerin niittausta varten.

Laakeri paikoillaan. Se murtuman näköinen kohta laakerin edessä ei ole murtuma vaan osan taonnassa jäänyt jonkinnäköinen sauma tms. Vastaavia kohtia näkyy joissakin muissakin osissa. Tummat jäljet laakerin molemmilla sivuilla on tussimerkkejä.

Laakeri paikoillaan. Telkirattaan kiinnitysruuvit puiseen telaan vielä puuttuvat.
Toisen rattaan vastaavaan laakerikohtaan lisäsin ohuen messinkilevylaakerin akselin ja rattaan reiän väliin. En tiedä onko sellaista ollut alunperin, en usko, mutta ainakin edellinen korjaaja on sellaiset laittanut joten tein samoin. Siellä välykset on niin pienet että tämän kaltaista sorvattua laakeria ei voi laittaa.
Tuosta puumateriaalista en osaa sanoa että mitä lienee. Aika kovalta puulta se joka tapauksessa tuntuu.

Yksi hammas on joskus korjattu ihan pätevästi eikä anna tässä vaiheessa aihetta koskea siihen.

Telkien kärkien muodon korjaus menossa. Näitä on yhteensä neljä, kaksi kummassakin telassa. Lisäksi telkirattaiden hampaita piti vähän viilata oikeaan muotoon.
Kummankaan voimarattaan hampaisiin (siis alakuvassa näkyviin hampaisiin) ei tarvinnut koskea, mikä oli hieno positiivinen yllätys.

 Molemmat telat korjattu ja koottu. Nuo akselien päissä näkyvät laakeritapit olivat tosi hyvässä kunnossa. Ei minkään näköisiä kulumauria missään kohtaa.

Yllämainittujen laakeritappien vastakappaleina on koneistossa alakuvan kaltaiset messinkilaakerit. Nämä laakerit oli kaikki todella hyväkuntoiset vaikka ovat selvästi alkuperäiset. Aika uskomatonta että 180 vuoden akselin pyöriminen ei saa oikeastaan paljon muuta kuin naarmuja aikaan laakeriin.
Laakerit näyttävät siltä kuin ne olisi tehty valamalla ja reikäkin on suoraan valamisen jäljiltä ilman mitään sen kummempaa pinnan koneistusta, ja hienosti toimii.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti